Κορωνοϊός - Covid19

Εξουσιοδοτημένοι Χρήστες (Μέλη)

Σύνδεση Διαχειριστή

Επισκέψεις

501383
ΣήμεραΣήμερα44
ΧτεςΧτες45
Αυτή τη βδομάδαΑυτή τη βδομάδα299
Αυτό το μήναΑυτό το μήνα164
ΣύνολοΣύνολο501383
IP διεύθυνση:52.15.59.163
Μέλη 0
Επισκέπτες 4

Επίσκεψη στα Γενικά Αρχεία του Κράτους - Αρχεία Νομού Ηρακλείου

Στον χώρο όπου στεγάζεται η Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας «Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Νομού Ηρακλείου» βρέθηκαν οι μαθητές της Γ’ τάξης του 7ου Γυμνασίου Ηρακλείου που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα «Νέα Αλάτσατα: Διατηρώντας τις μνήμες ζωντανές», την Παρασκευή 16 Απριλίου 2013 με συνοδούς τις καθηγήτριες που έχουν αναλάβει το πρόγραμμα, κ.κ. Στέλλα Αμοναχάκη και Αντρούλα Κυριάκου.
Τους μαθητές υποδέχτηκε ο Δρ. Εμμανουήλ Δρακάκης, φιλόλογος, προϊστάμενος της Υπηρεσίας, ο κ. Σπυρίδων Δημανόπουλος, επίσης φιλόλογος, αποσπασμένος στα Γ.Α.Κ., ενώ ιδιαίτερα σημαντική στάθηκε η βοήθεια της Διευθύντριας του σχολείου μας, κ. Αντωνίας Μαρμαρέλη, η οποία είχε ασκήσει χρέη προϊσταμένου της Υπηρεσίας στο παρελθόν. Ο κ. Δρακάκης ενημέρωσε τους μαθητές για τον χρόνο ίδρυσης του Αρχείου Ηρακλείου, τον τρόπο λειτουργίας, τον σκοπό και την κύρια μέριμνά του. Έτσι, πληροφορήθηκαν ότι επισημαίνει, καταγράφει, ταξινομεί και καταλογογραφεί αρχεία δημόσια και ιδιωτικά,προσπαθεί να συντηρήσει και να διασώσει σπάνια και πολύτιμα για την ιστορία του τόπου τεκμήρια,εξυπηρετεί τους πολίτες που αναζητούν έγγραφα του παρελθόντος, ενισχύει με κάθε δυνατό τρόπο έρευνες και μελέτες της τοπικής ιστορίας, φέρνει σε επαφή τους μαθητές με τις πηγές της ιστορίας του τόπου τους αξιοποιώντας το αρχειακό υλικό, παρέχει πληροφορίες και διαμορφώνει συνθήκες συμμετοχής των Κρητικών σε διοργανώσεις ιστορικού ενδιαφέροντος.
Ο κ. Δημανόπουλος μίλησε στους μαθητές για το είδος και τη φύση των αρχειακών πηγών, τόνισε ότι τα αρχεία αποτελούν πρωτογενές υλικό το οποίο στη συνέχεια γίνεται αντικείμενο μελέτης Ιστορικών, Ερευνητών, Επιστημόνων. Αναφέρθηκε με έμφαση στο ότι, ενώ κάθε αρχειακή πηγή είναι μία και μοναδική, οι τρόποι ερμηνείας της είναι πολλοί και εξαρτώνται από την αντίληψη, την κοσμοθεωρία, την παιδεία, την πολιτική τοποθέτηση, τον χαρακτήρα και τους στόχους κάθε μελετητή.

Στη συνέχεια περιηγήθηκαν στον χώρο, είδαν και διάβασαν αρχειακό υλικό. Δόθηκε προτεραιότητα σ’ό,τι είχε σχέση με το πολιτιστικό πρόγραμμα που εκπονούν. Αυτό που εντυπωσίασε τους μαθητές ήταν τα μαθητολόγια της περιόδου 1915-17 από το Μουσουλμανικό Δημοτικό Σχολείο του Ηρακλείου, της περιόδου 1929-30 από το Β’ Χριστιανικό Παρθεναγωγείο Ηρακλείου -είδαν το όνομα και τις σχολικές επιδόσεις της Έλλης Αλεξίου- και της περιόδου 1937-38 από το σημερινό 21ο Δημοτικό Σχολείο Φορτέτσας. Εν συντομία, είδαν στοιχεία μαθητών από σχολεία του τόπου τους πριν και μετά το 1922. Με συγκίνηση στάθηκαν στα ονόματα και τα στοιχεία των μαθητών που δεν πρόλαβαν να αποφοιτήσουν, επειδή «απεβίωσαν» σε ηλικία 7, 8, 9 ετών, καθώς και των προσφυγόπουλων για τα οποία στη στήλη με το επάγγελμα πατρός αναγραφόταν: «ορφανός» ή «αιχμάλωτος». Είδαν, επίσης, έγγραφα του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου που αναφέρονταν στους καταυλισμούς των προσφύγων κάτω από το Μέγαρο Φυτάκη ή στην αναζήτηση αιχμαλώτων προκειμένου να εργαστούν στα έργα που γίνονταν στο λιμάνι του Ηρακλείου. Διάβασαν στοιχεία από συμβολαιογραφικές πράξεις και είδαν έγγραφα της περιόδου της Κατοχής.

Κατά τις επισκέψεις έγινε ξενάγηση στους χώρους του Αρχείου και παρουσίαση πηγών της Ιστορίας στους μαθητές, σε μια προσπάθεια δημιουργίας αρχειακής συνείδησης και ευαισθητοποίησής τους για την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό.

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι βοήθησαν να ενημερωθούν οι μαθητές μας για το αρχειακό υλικό και να ευαισθητοποιηθούν σε ό,τι αφορά την τοπική ιστορία και τον πολιτισμό.

Copyright © 2024 7ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.